مجله خنیاگر

ساخت وبلاگ

امکانات وب

بررسی خواص و فواید آروگولا یا شابانک

گیاه آروگولا به گونه اروکا و خانواده براسیکاسیا تعلق دارد و یک گیاه برگ دار سبز است که بسیار به انواع تربچه ها، کلم و گل کلم شباهت دارد. برگ های آروگولا یا همان شابانک اساسا مقداری تند است که برای برخی تندتر به مذاق می آید، در حالیکه برای بعضی دیگر طعم خردل تند دارد. این گیاه اغلب با دیگر گیاهان مطبوع دیگر مخلوط می شود تا سالاد متعادلی از آن تهیه شود. آروگولا با اسامی مختلف در نواحی مختلف دنیا شناخته می شود. بعضی از این اسامی شابانک، روکولا و کلم ورنوس می باشند.

چنانچه در بخش سلامت نمناک خواهید خواند آروگولا دارای فواید زیادی مانند کمک به کاهش وزن، کاهش ریسک سرطان، کمک به حفظ سلامت استخوان ها و بهبود بینایی است. این گیاه بیت 20 تا 100 سانتیمتر رشد می کند و می تواند به راحتی با گل های سفید و کوچکش شناخته شود. شابانک در مقادیر زیاد در مقاصد تجاری پرورش داده می شود اما نوع وحشی آن نیز در نواحی مختلف دنیا پیدا می شود. آروگولا به طور رایجی در آمریکا، اروپا و آفریقای شمالی مصرف می شود.
فواید و مزایای آروگولا برای سلامتی بدن

محبوبیت آرگولا با فواید بی نظیر آن ارتباط دارد. این سبزی خوشمزه غنی از مواد مغذی از جمله فیبر و فیتوکمیکال های گیاهی است.

آروگولا دارای قند، کالری، کربوهیدرات و چربی کمی است و سرشار از چندین ماده مغذی حیاتی است که شامل موارد زیر هستند:

کلسیم :

به لخته شدن طبیعی خون کمک می کند. همچنین برای سلامت استخوان، سلامت دندان، عملکرد عضلات و عملکرد عصبی ضروری است

پتاسیم :

یک ماده معدنی و یک الکترولیت که برای عملکرد قلب و اعصاب حیاتی است. همچنین به انقباض طبیعی عضلات کمک می کند. پتاسیم به کاهش اثرات منفی سدیم کمک کرده و به همین دلیل ممکن است برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید باشد.

فولات :

یکی از انواع ویتامین B است که به پشتیبانی از تولید DNA و سایر مواد ژنتیکی کمک می کند. این به ویژه برای زنانی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند بسیار مهم است چون کمبود فولات در زنان باردار ممکن است منجر به اسپینا بیفیدا یا نقص لوله عصبی در جنین شود

ویتامین C :

یک آنتی اکسیدان قوی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. ویتامین C که به عنوان اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود برای سلامت بافت ها و جذب آهن از غذا مهم است

ویتامین K :

به انعقاد خون کمک می کند. اگر به داروی رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین) نیاز دارید قبل از مصرف ویتامین K با پزشک مشورت کنید

ویتامین A :

ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی است که از عملکرد سیستم ایمنی بدن، رشد سلول، دید در شب و سلامت کلی چشم پشتیبانی می کند. همچنین برای کمک به عملکرد کلیه، ریه و قلب نیز مفید است

آروگولا در رژیم غذایی

همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم، آروگولا گیاهی است که با تازگی در بین مردم شناخته شده است. با توجه به فواید و طعم ملایم این گیاه، مردم به تازگی شروع به افزودن آروگولا به سالادها، پاستا و انواع سس‌ها کرده اند.

به دلیل عطر و طعم تند آن، مردم اغلب آروگولا را با سایر سبزی‌های ملایم‌تر مانند اسفناج و سوئیس چارد مخلوط می‌کنند. در ایتالیا نیز رایج است که بعد از پخت پیتزا از آروگولا برای تزئین روی آن استفاده می‌کنند.

آروگولا به راحتی رشد می‌کند و نیاز به شرایط خاصی ندارد. پس از خرید آروگولا، باید در یخچال نگهداری شود و طی چند روز مصرف شود.


شابانک سرشار از نیترات است که به بهبود اکسیژن رسانی به ماهیچه ها طی تمرین کمک می کند. همانطور که در بخش ورزش و تناسب اندام نمناک عنوان کردیم مصرف منظم نیاز آن استقامت تمرینی هنگام تمرینات را بهبود می دهد. مصرف نیترات کیفیت زندگی افرادی که هنگام انجام فعالیت های روزانه احساس ضعف می کنند را تقویت می کند. بنابراین آروگولا می تواند به بیماران قلبی عروقی، تنفسی و متابولیسمی کمک کند.

کمک به کاهش وزن با آروگولا:

مصرف منظم شابانک به کاهش وزن کمک می نماید. این گیاه کالری کمی دارد و سرشار از ویتامین یا مواد مغذی است، بنابراین مواد مغذی ضروری بدن را بدون اضافه وزن تامین می کند.

آروگولا برای تقویت گوارش سالم:

شابانک حاوی مقدار زیادی فیبر است که می تواند به بهبود گوارش کمک کند. محتوای فیبری این گیاه به طور قابل توجهی حرکات روده را افزایش داده و به جذب مواد مغذی کمک کند.

آروگولا برای التیام یبوست:

یبوست در اثر عدم استفاده از فیبر در افراد اتفاق می افتد. شابانک حاوی مقدار فیبر بالایی است که به حرکات دودی داخل روده بزرگ کمک می کند و عمل دفع را آسان می نماید. اگر شما طی روز یبوست را تجربه کردید، مقداری آروگولا را به وعده غذایی خود اضافه کنید. این گیاه می تواند در درمان آن مفید باشد.

https://begirbepaz.com/product-category/dried-herbs/

 

https://mountainroseherbs.com/catalog/herbs-spices?utm_source=adwords&utm_medium=ppc&utm_term=herbs&utm_campaign=**LP+-+NonTM+-+Herbs+%26+Spices+-+HV&hsa_tgt=kwd-296121388282&hsa_acc=5389326775&hsa_src=g&hsa_cam=1063083783&hsa_net=adwords&hsa_mt=p&hsa_ad=358362802531&hsa_grp=55793861967&hsa_ver=3&hsa_kw=herbs&gclid=CjwKCAiAg6yRBhBNEiwAeVyL0ERbYRKFRhygSKU3DJ3ZbFa1flQswSXUg7FykUCRE6MvO4o4mVHw4hoCCbUQAvD_BwE

مجله خنیاگر...
ما را در سایت مجله خنیاگر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی طهماسب بازدید : 258 تاريخ : شنبه 21 اسفند 1400 ساعت: 13:24

محتویات و نسبت سبزی های سبزی دلمه

دلمه برگ مو، یکی از انواع دلمه با تنوع بالاست و در ایران و ارمنستان و ترکیه به سبک‌های مختلفی طبخ می‌شود و طبیعتا محتویات و نسبت سبزی آن نیز متفاوت است در این مطلب به نسبت سبزی های سبزی دلمه میپردازیم.

انواع دلمه

دلمه برگ مو، دلمه بادمجان، دلمه فلفل دلمه ای، دلمه سیب زمینی، دلمه کلم و … از جمله انواع مختلف دلمه که امروزه در ایران پخته می شود. برای تهیه این نوع دلمه ها مواد میانی دلمه را طبق دستور تهیه شان آماده کرده و درون برگ مو یا کلم، فلفل دلمه و... قرار می دهند.

برای تهیه اکثر دلمه ها از سبزی های معطر فراوانی ستفاده می شود، سبزی هایی که طعم و عطر خوبی را به دلمه شما می بخشند. مهم ترین سبزیجاتی که در تهیه دلمه استفاده می شود و عطر و طعم فوق العاده ای به غذا می دهند؛ عبارتند از:

تره

تره از سبزی هایی است که در تهیه دلمه می توان از آن استفاده نمود. تره طعم و بوی ملایم تر از سیر و پیاز دارد و به دلمه عطر و طعم عالی می بخشد.

جعفری

گیاه جعفری از جمله سبزیجاتی است که طعم و بوی معطری دارد و به صورت تر و خشک در انواع غذاها از جمله دلمه بکار برده می شود.

شوید

شوید یک گیاه منحصر به فرد است که از آن هم از برگ و هم از دانه های آن به عنوان چاشنی استفاده می شود. از برگ های شوید که بوی معطر و طعم نرم و شیرینی دارند، در تهیه دلمه استفاده می شود.

مرزه

مرزه یکی از اعضای خانواده نعناع است که دارای طبع گرم و خشک و طعم تند و فلفلی است. استفاده از مرزه در دلمه ، طعم دلمه شما را منحصر به فرد کرده و عطر خوبی به آن می بخشد.

نعناع

نعناع گیاهی است که اسانس آن ملایم تراز پونه است. به دلیل عطر و طعم و خواص بی نظیر نعناع از آن در تهیه غذاهای فراوان از جمله دلمه استفاده می شود.

  • مواد لازم جهت تهیه دلمه برگ مو
  • سبزی دلمه تازه
  • برگ مو
  • گوشت چرخ کرده
  • پیاز
  • برنج
  • لپه
  • ادویه شامل نمک، فلفل و زردچوبه

طرز تهیه

لپه و برنج را از قبل بخیسانید. پیاز را خرد کرده و در مقداری روغن به همراه زردچوبه تفت دهید. زمانی که پیازها طلایی شد گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید. برنج‌ها و لپه‌ها را جداگانه بپزید. توجه داشته باشید که برنج را کاملا نپزید؛ اما لپه باید کاملا پخته شود.

سپس سبزی دلمه تازه را به گوشت و مواد در حال تفت اضافه کرده و در همین مرحله ادویه را هم اضافه کنید. در مرحله آخر برنج و لپه را هم اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

مراحل پیچیدن برگ مو

اگر از برگ مو تازه استفاده می‌کنید لازم است به مدت دو تا سه دقیقه در آب آنها را بجوشانید. دقت داشته باشید اگر برگ موهای شما کوچک است هنگام پیچیدن از دو تا برگ استفاده کنید. یک قاشق از مواد آماده شده را در برگ‌های پهن شده بریزید و آن را به آرامی و با دقت محکم بپیچید. در نهایت قبل از اینکه دلمه‌های پیچیده شده را در ظرف قرار دهید، کف قابلمه را با چند برگ مو بپوشانید تا دلمه‌ها نسوزند.

چاشنی دلمه برگ مو

برای مزه‌دار شدن دلمه‌ها از یک عدد عصاره یا آب گوشت و نصف لیوان آبغوره و شکر استفاده کنید. این مخلوط را روی حرارت قرار دهید و به آن کره اضافه کنید. پس از آنکه جوش آمد این محلول را روی دلمه‌هایی که در قابلمه چیدید بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا دلمه‌ها دم بکشند.

 

https://begirbepaz.com/product-category/dried-herbs/

مجله خنیاگر...
ما را در سایت مجله خنیاگر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی طهماسب بازدید : 242 تاريخ : شنبه 14 اسفند 1400 ساعت: 17:45

گیاه خرفه:

گیاه خُرفه بیشتر در غالب یک علف هرز شناخته می‌شود. با این حال، یک سبزی بسیار مغذی و خوراکی نیز هست. در حقیقت، خُرفه حاوی همه‌ی انواع مواد مغذی، از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد. این مقاله نگاهی دقیق به خُرفه و تاثیرات آن بر سلامت می‌اندازد.


مکان های رشد سبزی خرفه:

خُرفه در نقاط مختلف جهان در طیف گسترده‌ای از محیط زیست رشد می‌کند. این گیاه در باغ‌ها و باغچه‌‌های پیاده‌روها رشد می‌کند. در عین حال می‌تواند خود را با شرایط خشن‌تر وفق یابد. به عنوان مثال در خشکسالی، خاک بسیار شور یا خاک خالی از مواد مغذی. خُرفه سابقه‌‌ایی طولانی در طب سنتی یا طب جایگزین دارد.

  •     برگ و ساقه خرفه مسکن صفرا بوده و آن را از بین می برد.
  •     خرفه حرارت خون ، کبد و معده را تسکین داده و برای تسکین شدت تب های گرم و صفراوی مفید است.
  •     خرفه برای رفع سردردهای گرم بسیار خوب است.
  •     خونریزی در اثر بریدگی و … در اعضای بدن را قطع می کند.
  •     برطرف کننده چرک سینه است.
  •     برای خرد کردن سنگ مثانه و ازدیاد ترشح ادرار مفید است. (خرفه گیاهی مدر یعنی ادرار آور است)
  •     اگر برگ و ساقه خرفه را مانند سالاد با سرکه بخورید برای درد کلیه بسیار مفید است.
  •     ضماد برگ و ساقه خرفه به تنهایی برای تسکین حرارت اعضا و سوختگی آتش مفید است.
  •     ضماد ریشه خرفه برای از بین رفتن زگیل بسیار موثر است.


دیگر خواص شنبلیله :

به سبب مواد مغذی که دارد دانه شنبلیله برای تقویت خیلی موثر است و برای بیماران مسلول از نظر رفع ضعف نتیجه خوبی داده است. عده ای از حکما از تخم شنبلیله در بیماری های قند استفاده می کرده اند و برای جلوگیری از لاغر شدن مبتلایان به بیماری قند بسیار موثر است و جوشانده 30 الی 40 گرم تخم شنبلیله نیم کوب که در یک لیتر آب مدت نسبتا زیادی بجوشد جوشانده خوبی می دهد، آرد دانه خشک آن را نیز 2 الی 3 قاشق قهوه خوری مخلوط با عسل و کمی مواد معطر دیگری که رفع بوی آن را بکند، نظیر چند قطره اسانس نعنا و یا مربا می توان خورد.

در استعمال خارجی مقدار بیشتری می توان مصرف کرد و جوشانده 10 درصد (یعنی 100 گرم دانه نیم کوب در 1000 گرم آب) برای مصارف خارجی کمپرس یا شستن موی سر یا اگزما و یا سوختگی آتش و شستن ورم ها به کار می رود.

خواص تخم خرفه و تسکین دهنده تشنگی

نوزاد متخصص طب سنتی با اشاره به خواص تخم خرفه و رفع تشنگی گفت: تخم آن ضد کرم کدو است و عصاره ساقه و برگ آن برای بیماری‌های کبد و بیماریهای کمی ویتامین C بسیار مفید است. البته کمتر از شاهی، زیرا در خرفه تا حد 25 گرم در 100 گرم برگ ویتامین C دارد و به عنوان رژیم غذایی اشخاص مبتلا به اسکوروی تجویز می‌شود.

نوزاد با اشاره به تسکین تشنگی با این گیاه اذعان داشت:

از خواص تخم خرفه می‌توان به تصفیه کنندگی خون، رفع التهابات گوارش، رفع سرفه و تسکین دهنده تشنگی اشاره کرد، تخم خرفه همچنین در شیرینی پزی و برای تزئین، بخصوص تزئین شیرینی‌ نان برنجی استفاده می‌شود و برای تقویت قوای عمومی بدن مورد استفاده است.

متخصص طب سنتی خاطر نشان کرد: خرفه مختص جاهای گرم است، مردم جزایر گرم اروپایی کمتر دچار سکته‌های قلبی و مغزی می‌شوند و در بررسی‌ها مشخص شده است که ساکنان جزایر گرم اروپایی از سبزی خرفه زیاد استفاده می‌کردند چرا که خرفه التهابات درون را فرو می‌نشاند و سرشار از امگا 3 است.

امروزه خرفه را می‌توان به عنوان یک گیاه کامل و پر ویتامین معرفی کرد که این گیاه باعث رفع تشنگی شده و تسکین دهنده تمام دردهایی در بدن است.

https://begirbepaz.com/product-category/dried-herbs/

 

https://www.thekitchn.com/10-recipes-that-use-fresh-mint-kitchn-recipe-roundup-188533

مجله خنیاگر...
ما را در سایت مجله خنیاگر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی طهماسب بازدید : 297 تاريخ : شنبه 7 اسفند 1400 ساعت: 14:43